هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

دخول

descriptionعــرســانــ وعــرائــســ الــــمــصــــريــ Emptyعــرســانــ وعــرائــســ الــــمــصــــريــ

more_horiz
كوميديا من نوع خاص
عبارة عن توقع كاريكاتيري لطريقة تعامل كل عضو من أعضاء منتدى المصري مع عروسه أو عريسها
بنشوف فيها شباب وبنات المنتدى
لما واحد من الشباب يروح يتجوز
أو واحدة من البنات يجيلها عريس
مع اعتذارى الشديد لصاحب الفكرة

ونبدا بأول ضحيه وعريسنا الجميل جدا جدا
شيسمو
شيسمو الحليوة المقطقط وقعت في حبه عانس ثرية صاحبة أملاك تكبره بأكثر من خمسون عاماً عندما شاهدته يدخل المستشفى التي يعمل بها طبيباً للتحاليل .. فقررت أن تتبعه حتى مقر عيادته لتجري عنده كشف دون حتى أن تعرف تخصصه.
أما بخصوص تلك العانس , فأكثر ما يميزها هو شعرها الأكرت الخشن البشع الذي يجعلها تبدو وكأنها تضع فوق رأسها قـنـفـذ , وكذلك تظاهرها بالرقة والأنوثة وحرصها على التحدث (بالإغ) الفرنسية.
فتدخل تلك العانس غرفة الكشف عند شيسمو دون حتى أن تعرف أنه طبيب تحاليل , فكل ما يعنيها هو أن تجذبه إليها بأي شكل من الأشكال.
العانس (متحدثة بالإغ) : مساء الخيـغ يا دكتوغ.
شيسمو : الخيــغ ؟؟ .. مساء النــوغ .. قصدي يعني مساء النــور.
العانس (برقة متصنعة) : أنا خايفة أكون جيت في وقت مش مناسب يا دكتوغ.
شيسمو (بدهشة) : وقت مش مناسب إزاي يعني يا هانم !! .. ما هو ده وقت العيادة .. حضرتك تأمرى بايه ؟؟
العانس : بصغاحة يا دكتوغ .. معدتي مليانة غازات , والغازات دي بتسبب لي مغص.
شيسمو : غازات !!!!!!!!!!! .. طب وأنا مالي بالغازات يا هانم .. أنا دكتور تحاليل مش دكتور باطنة.
العانس (باندهاش) : والله ؟؟ .. طب خلاص فغـصة تكشف لي على سناني يا دكتوغ.
شيسمو : يا ست أنا دكتور تحاليل مش دكتور أسنان وعلى العموم ورينى كدا أنا أصطبحت بوش مين النهاردة ؟؟
العانس : سنتي يا دكتوغ
شيسمو : مالها ؟؟
العانس : بتوجعني.
شيسمو : طب ياريت حضرتك تفتحي حنكك .. قصدي يعني بقك , عشان أكشف عليكي.
وعندما يجلس شيسمو على كرسيه أمام العانس ويقترب من رأسها لإجراء الكشف على أسنانها لم يلحظ شيسمو وجود شعرة طائشة من شعر العانس الشبيه بالإبر أمام جبهته , فتنغرز شعرة العانس في جبهة شيسمو , ويصرخ شيسمو من الألم.
شيسمو : آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآي .. في حاجة قرصتني في راسي.
العانس : مفيش حاجة قغصتك .. دي شعغة من شعغي يا دكتوغ.
شيسمو (وهو يمسك بجبهته) : بقى الشكة دي كلها من شعرة في راسك ؟؟ .. دي زي ما تكون مسمار ودخل في راسي.
العانس : بعد الشـغ على غاسك يا دكتوغ . أنا أصلي ما كانش عندي وقت عشان أكوي شعغي النهاغدة.
شيسمو : طب على الأقل ابقي غطي شعرك ده بحاجة عشان ما يعورش حد.
العانس : طلباتك أوامغ يا دكتوغ .. المغة اللي جاية حبقى أغطيه بطــغـحة.
شيسمو : طرحة إيه دي اللي حتغطي بيها شعرك !! .. ده شعرك يقطع الطرحة حتت .. شعرك ده عايز له خوذة حديد من بتاعة عساكر العصور الوسطى.
العانس : على العموم دي كانت شعـغـاية واحدة طالعة لوحدها .. يللا بقى اكشف علي يا دكتوغ.
شيسمو : طب ياريت لو حضرتك تفتحي بقك.
وبمجرد أن تفتح العانس فمها في وجه شيسمو , تنبعث منه رائحة بشعة يرتد على أثرها شيسمو للخلف وهو يضع يده على فمه وأنفه.
شيسمو (وهو يكتم أنفاسه بكلتي يديه) : هفففففففففففففففف .. ده إيه الريحة البشعة دي ؟؟
العانس : دي غيحة بقي يا دكتوغ .. أصلي لسه واكلة قلقاس قبل ما أجيلك على طول.
شيسمو : وهو يعني حبك تاكلي القلقاس ده قبل ما تجيلي على طول ؟؟ .. عشان كده عندك غازات في معدتك.
العانس : أصلي بحب القلقاس ده قوي قوي يا شمسيتي.
شيسمو (بذهول) : شمسيتك !!! .. إيه شمسيتك دي يا هانم ؟؟ .. أنا اسمي الدكتور شيسمو لو سمحتي.
العانس : خلاص ما تزعليش قوي كده يا شمسيتي .. ده انتي باين عليكي زغبونة قوي.
شيسمو (بغضب) : أرجوكي يا هانم لحد كده وكفاية .. أنا مش بنوتة صغيرة عشان تدلعيها بالشكل ده.
العانس : خلاص ما تـقعدش تـتنـغـفـز وتـتـزغبـن قوي كده .. أنا عايزاك تبقى هادي عشان تعـغـف تكشف علي.
شيسمو : طب استنيني لحظة أما أحط كمامة على وشي عشان ريحة القلقاس .. الله يكون في عون دكتور الباطنة.
وبعد أن يضع شيسمو الكمامة على وجهه لتفادي رائحة فمها البشعة , يجلس أمام العانس مرة أخرى لإجراء الكشف عليها.
شيسمو : ياريت لو حضرتك تفتحي بقك يا هانم.
العانس : أهـــا .. طبعاً تلاقيك شايف قدامك صفين لولي يا دكتوغ.
شيسمو (وهو منهمك في الكشف) : بصراحة أنا مش شايف إلا صفين عساكر أمن مركزي لابسين أسود فاسود.
العانس : طب إيه سبب الوجع يا دكتوغ ؟؟
شيسمو : عشان تحرمي تاكلي قــلــقــاس .. وتـقـرفي في أم النـــاس.
العانس : طب وعغفت منين إني أكلت قلقاس يا دكتوغ ؟؟
شيسمو : ما تعرفيش إني أقدر أقرا أفكارك .. وأشم كل غازاتك ؟؟
العانس : ليه ؟؟ .. طبيب بـيـطـغـي حضغتك ؟؟
شيسمو (بغيظ) : بيطري !!! .. بقى أنا طبيب بيطري ؟؟ .. إنتي فعلاً اللي زيك عايز طبيب بيطري يكشف عليه.
وفي تلك اللحظة تحرك العانس رأسها والجفت لا يزال بفمها , فيفلت من يد شيسمو وتبتلعه العانس بجوفها.
شيسمو : الله يخرب بيت أهلك .. إنتي بلعتي الجفت اللي بكشف ييه ؟؟
العانس : يا سيدي ما يهمكش .. ده أنا أشتغيلك مستشفى بحالها مش جفت بس.
شيسمو :طيب والجفت دا حله ايه بس
العانس : على العموم أنا لو اتكغعت تكغيعة جامدة .. الغازات اللي في معدتي حتنطغ الجفت بغه بقي.
شيسمو : تتكرعي إيه يا ست انتي ؟؟ .. إنتي فاكرة نفسك فين هنا ؟؟
العانس : خلاص لو مش مستعجل على الجفت . ممكن أقعد معاك ساعتين ندغدش مع بعضينا لحد ما أدخل دوغة المية وبعدين أجيبهولك.
شيسمو : الله يقرف أهلك .. بقى عايزاني أمسك الجفت بإيدي مطرح أمعائك اللي مليانة غازات دي .
العانس : طب عايزني أعمل إيه بس يا شمسيتي ؟؟
شيسمو (وهو يشيح بذراعه لها بغضب شديد) : مش عايز أسمع الاسم الزفت ده تاني.
وأثناء وشيسمو يشيح بذراعه لتلك العانس , يلمس كم البالطو الأبيض لشيسمو شعر العانس فتنغرز عدة شعرات من رأسها في كم البالطو وتلتصق به.
شيسمو : إيه ده .. هو مال كم البالطو لازق في شعرك كده ليه ؟؟
العانس : أي أي .. شعغي شعغي .. سيب شعغي يا متوحش.
شيسمو : مش أنا اللي ماسك في شعرك .. ده شعرك اللي ماسك في كمي.
العانس : بقى عشان أنا وحدانية تستفغد بي وتشد شعغي.
شيسمو : هو انتي صدقتي عن شعرك ده شعر بجد ؟؟ .. خلي شعرك يسيب كمي.
فيضطر شيسمو إلى أن يشد ذراعه بقوة ليخلص كمه من شعر العانس , فتحدث المفاجأة وينقطع كم البالطو الأبيض لشيسمو ويظل الكم ملتصقاً بشعر العانس.
شيسمو : ربنا ينتقم منك يا شيخة .. يعني مش كفاية بلعتي الجفت , وكمان البالطو الجديد بتاعي باظ. .. منك لله.
العانس : أنا مستعدة أصلح غلطتي يا شمسيتي.
شيسمو (بحسرة) : يعني هتعملي إيه يعني ؟؟
العانس : حتجوزك يا شمسيتي.
شيسمو (بذهول) : تتجوزيني بشعرك ده ؟؟ .. هو انتي عايزة تصلحي غلطتك ولا تهببيها أكثر.
العانس : أنا ممكن أحلقلك غاسي زلبطة يا شمسيتي.
شيسمو : وأنا مالي تحلقيها زلبطة ولا حتى تقطعيها.
العانس : حشتغيلك معمل جديد مجهز مخصوص ليك يا شمسيتي .
شيسمو : والله لو هتشتريلي وزارة الصحة بحالها.
العانس : ما تـنغـفـزنيش بقى وتخليني أنطحك بغاسي يا شمسيتي.
شيسمو (بفزع) : إوعي تنطحيني بشعرك ده .. إستني أما تلبسي خوذة حديد الأول.
العانس (بتحفز) : باين عليك مش هتجيبها البــررررررررررر يا بيبي.
شيسمو : الله !!!! .. طب ما انتي بتنطقي حرف الراء زي الفوريرة أهو .. أمال إيه حكاية الإغ اللي انتي شغالة فيها دي ؟؟
العانس : ما تنرررررفزنيش وجاوبني .. حنتجوز ولا مش حتنجوز.
شيسمو : روحي إلعبي بعيد بشعرك ده.
فتأخذ العانس وضع الاستعداد , وتنفر مثل نفرة الثور وتضرب الأرض بقدميها , وتعود إلى الخلف عدة خطوات تمهيداً للانطلاق نحو شيسمو لنطحه برأسها.
فيصاب شيسمو بحالة فزع , وينطلق خارج العيادة وهو يصرخ بأعلى صوته:
شيسمو : إلحقوووووني .. إنقذوووووني .. دي عايزة تنطحني (بــغــاســها).
العانس (وهي تلهث خلفه) : حترررررررروح مني فين يا بيبي.

عريسنا الجاى الشياكه والاحترام
يعنى أوعى تغمض عينيك
ههههههههههههههه

descriptionعــرســانــ وعــرائــســ الــــمــصــــريــ Emptyرد: عــرســانــ وعــرائــســ الــــمــصــــريــ

more_horiz
هههههههههههههههههههه
جنااُن تسلم ايدك
:2323:

descriptionعــرســانــ وعــرائــســ الــــمــصــــريــ Emptyرد: عــرســانــ وعــرائــســ الــــمــصــــريــ

more_horiz
يسلموا احلي مرور نورت

more_horiz
روعة تسلم اديكي ياسكر

more_horiz
تسلمي نورتي

more_horiz
هههههههههههههههههههههههههههه

afsef
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد